Door de ongeziene impact van de COVID-19-pandemie werden in het voorjaar van 2020 maar liefst 3,5 miljard mensen in bijna 80 landen in meer of mindere mate in lockdown gezet. Canary Wharf in Londen, het Bankenviertel in Frankfurt of Paris QCA: alle grote Europese zakenwijken lagen er verlaten bij tijdens de lockdown. Door het begrip telewerk krijgt de betekenis van het kantoorgebouw nu volop aandacht. Veel bedrijven stellen vandaag immers de relevantie van het traditionele kantoormodel ter discussie ten gunste van een organisatie die de nadruk legt op gedecentraliseerd werk en op de voordelen die dit biedt voor het welzijn van de werknemers en voor het milieu. Maar hoewel de gedwongen ervaring met telewerken een zekere continuïteit van de activiteiten mogelijk heeft gemaakt, met name dankzij digitale hulpmiddelen, lijkt het utopisch om zich een bedrijfscultuur voor te stellen die via beeldschermen wordt gecreëerd. Vandaag blijkt het kantoorgebouw meer dan ooit een must te zijn.
Moeten de kantoren zoals we die kennen, zichzelf nog heruitvinden? Wat zijn de nieuwe functies van het bedrijfsgebouw? Het nieuwe TrendBook 'Offices: the next chapter' bevat een schat aan interviews, analyses, concrete voorbeelden en prognoses van internationale experts en professionals, en geeft inzicht in de reflecties van spelers uit de sector en in de implementatie van een wendbare en veerkrachtige vastgoedstrategie.
Post-coronakantoren: vaststellingen voor bedrijfsvastgoed
De huidige gezondheidscrisis heeft de behoefte aan flexibiliteit en agility van bedrijven versneld. Een trend die al aanwezig was, maar die tijdens de versoepeling van de lockdown nog werd versterkt, en die het mogelijk heeft gemaakt om het kantoorgebouw te herpositioneren als een leefruimte die bij iedereen populair is: werknemers, bedrijven en investeerders.
De gezondheidscrisis als uitgangspunt voor een nieuwe werkorganisatie?
Om tegemoet te komen aan de nieuwe behoeften van de medewerkers, die vooral het evenwicht tussen werk en privéleven en hun welzijn belangrijk vinden, herzien de bedrijven de inrichting van de werkplekken, bieden ze de gebruikers meer diensten aan, creëren ze nieuwe functies zoals die van Hospitality Manager en voeren ze oplossingen in om gedecentraliseerd te werken.
De werkplek als centraal element van de veranderingen
Hoewel de impact van COVID-19 op de organisatie van de werkruimten binnen bedrijven onmiskenbaar is, staat het belang van die werkruimten niet ter discussie. En terecht, we zijn immers sociale wezens en de gezondheidscrisis heeft de relationele rol van het hoofdkantoor nog versterkt en zet de spontane intelligentie meer in de verf. Volgens het onlangs gepubliceerde onderzoek van Yougov/Otka geeft meer dan de helft van de respondenten (57%) zelfs toe de uitwisseling met hun collega's in meer of mindere mate te hebben gemist. Robin Dunbar, emeritus professor in de evolutionaire psychologie aan de Universiteit van Oxford, concludeert dat lichamelijk contact belangrijk is als "onderdeel van het mechanisme dat we gebruiken om relaties, vriendschappen en familiebanden op te bouwen".