Deze momentopname van de belangrijkste winkelstraten in 34 grote steden in Europa is gebaseerd op het voetgangersverkeer, dat – hoewel niet doorslaggevend – een van de hoofdindicatoren is voor de economische kracht van de handelszaken die er gevestigd zijn. De commerciële slagkracht hangt immers af van de conversie van de voetgangersstromen in een winkelstraat in aankopen. Op sommige minder drukbezochte plaatsen, zoals in straten met luxeboetieks, kan namelijk een grote omzet worden gerealiseerd hoewel de voetgangersstromen beperkter zijn.

BEZOEKERSAANTALLEN IN DE BELANGRIJKSTE ‘MASS-MARKET’ WINKELSTRATEN IN DE EUROPESE HOOFDSTEDEN

Het VK, Spanje, Italië en Frankrijk in de Top 5

Net als bij de eerste editie van het onderzoek in 2017 staat Oxford Street in Londen op nummer 1 in Europa. Op de tweede plaats in Londen komt Regent Street, dat zijn achterstand op de koploper verkleint.

Madrid rangschikt zich als tweede van de Europese hoofdsteden: de Gran Vía met 60.800 voetgangers op de dag van de telling wordt in eigen stad gevolgd door de Calle de Preciados op de zesde plaats.

Milaan toont zijn veerkracht en stuitert de Europese top binnen met de Corso Vittorio Emanuele II.

Parijs heeft drie straten in de top 20: de Champs-Élysées op de vijfde plaats, gevolgd door de Rue de Rivoli met een opvallend hoog bezoekerscijfer (10e met 36.000 voetgangers) en de Boulevard Haussmann (13e).
 

Europe Top 20 : Capital cities

BEZOEKERSAANTALLEN IN DE BELANGRIJKSTE ‘MASS-MARKET’ WINKELSTRATEN IN DE HOOFDSTEDEN EN ANDERE GROOTSTEDEN IN EUROPA

In de top 40 van de aantrekkelijkste winkelstraten in de 34 belangrijkste Europese steden bezetten drie Duitse steden ereplaatsen qua voetgangersstromen: Keulen, München en Frankfurt.

In België blijft de Meir in Antwerpen de belangrijkste voetgangerszone, vóór de Nieuwstraat in Brussel.

 

Europe Top 40 : Capital and main regional cities

TRENDS EN VOORUITZICHTEN

Naast de analyse van de bezoekersaantallen in de belangrijkste winkelstraten, heeft het onderzoek ook bepaalde algemene tendensen in Europa blootgelegd met betrekking tot de ontwikkeling van de stadscentra en het stedelijk beleid van de grootsteden.

Hoge vlucht van gemengde projecten in het stadscentrum

In heel Europa worden tal van gemengde projecten uitgewerkt: de lokale actoren geven de voorkeur aan deze stedelijke ontwikkelingen die zorgen voor de modernisering van het stadscentrum en nieuw leven brengen in de wijken. Dit soort opzet is erg in trek omdat het plekken zijn waar verschillende categorieën van gebruikers – consumenten, werkenden en omwonenden – elkaar kruisen zodat een continue stroom van voorbijgangers is gegarandeerd. Investeerders en projectontwikkelaars hebben ook steeds meer oog voor dit type projecten die zorgen voor de opwaardering van terreinen in de binnenstad en evenwicht op financieel vlak en die bovendien tegemoetkomen aan de groeiende vraag van bewoners naar groene ruimte.

In dit soort stadsvernieuwingsprojecten worden kantoren, woningen, restaurants, winkels, hotels en landschaps- en vrijetijdsruimtes gecombineerd tot een compleet ecosysteem.

De steden bevorderen de stedelijke mobiliteit en de bereikba

Nu het nationaal klimaat- en duurzaamheidsbeleid er doorgaans naar streeft de levensomstandigheden van de stadsbewoners te verbeteren, worden tal van projecten ontwikkeld om het vervoer in Europa te moderniseren. Met vernieuwde mobiliteitsplannen trachten steden de bevolking het leven makkelijker te maken, nu die dankzij het telewerk zelf de keuze heeft om wel of niet in de zakenwijken te komen. Van Milaan tot Barcelona, Lissabon en Stockholm worden nieuwe mobiliteitssystemen uitgewerkt als alternatief voor Koning Auto.

Met het oog op de verbetering van hun milieubeleid en -imago stellen steden nieuwe, efficiënte multimodale verkeersplannen op, wat bijdraagt tot het vergroten van de verzorgingsgebieden.

Fietspaden waren al in trek en staan tegenwoordig centraal in het vervoersnetwerk van de steden. Sommige steden, zoals Brussel en Wenen, nemen in hun mobiliteitsbeleid ook nieuwe voetgangerszones in winkelbuurten op, wat het ontstaan van nieuwe shoppingervaringen bevordert.

Evenementen in het hart van de stad

De Europese stadscentra innoveren om aantrekkelijk te blijven en voetgangers te lokken, zeker nu telewerk toonaangevend is en het internationale toerisme maar traag hervat. In veel steden – zoals Londen, Boedapest, Milaan of Parijs – worden heel wat evenementen georganiseerd. Hier en daar vormen internationale sportwedstrijden (zoals de Olympische Spelen in Parijs) de aanleiding om nieuwe dynamiek te brengen in de stedelijke infrastructuur en het goede leven te promoten. Elders organiseert men regelmatig terugkerende events: muziekfestivals, seizoensgebonden feestelijkheden of themadagen. Naast het nu alomtegenwoordige digitale gebeuren om fysieke contacten te vermijden, stimuleert men zo het leven in de stad en trekt men bezoekers aan.

Methodology

Het onderzoek werd gecoördineerd door de teams Research en Leasing en de partners van BNP Paribas Real Estate in 19 Europese landen, in samenwerking met Locatus voor de bezoekersaantallen en de gegevens over winkelstraten. Locatus voerde de tellingen uit in 130 van de populairste straten van 34 grote steden in Europa, telkens op een van de eerste drie zaterdagen van september 2021 (4, 11 of 18 september). Elke straat werd ingedeeld in de categorie ‘mass-market’ of ‘luxe’. Afhankelijk van de grootte van de stad werden de bezoekersaantallen van 2 tot 10 straten geanalyseerd.

De 34 steden uit het onderzoek: Amsterdam · Antwerpen · Athene · Barcelona · Berlijn · Bilbao · Boedapest · Brussel · Dublin · Düsseldorf · Frankfurt · Genève · Hamburg · Helsinki · Keulen · Kopenhagen · Lissabon · Londen · Madrid · Manchester · Milaan · München · Oslo · Parijs · Praag · Rome · Rotterdam · Stockholm · Stuttgart · Utrecht · Valencia · Warschau · Wenen · Zürich

Om het volledige onderzoek te downloaden, klikt u HIER.

BNP Paribas Real Estate Press
Media Relations
press.rebe@realestate.bnpparibas
Download het persbericht
Door dit vakje aan te kruisen, geef ik mijn toestemming om commerciële aanvragen of aanbiedingen voor goederen en diensten van BNP Paribas Real Estate te ontvangen.
Image CAPTCHA

BNP Paribas Real Estate Belgium NV, een naamloze vennootschap, Louizalaan 235, 1050 Brussel gebruikt cookies en andere methoden om informatie over u te verwerken (zoals identificatiegegevens, met inbegrip van uw contactgegevens) met het oog op de behandeling van de verzoeken die u ons via de website stuurt en in sommige gevallen voor marketingdoeleinden. Voor nadere informatie over hoe BNP Paribas Real Estate Belgium NV uw persoonsgegevens in deze context verwerkt en over uw rechten (met inbegrip van uw recht op toegang, correctie, bezwaar tegen verwerking voor marketingdoeleinden en uw recht om instructies te geven over hoe uw persoonsgegevens na uw overlijden zullen worden gebruikt, alsmede, in bepaalde omstandigheden, het recht om gegevens te wissen, de verwerking te beperken, gegevens over te dragen en het recht om bezwaar te maken tegen andere vormen van verwerking) en BNP Paribas Estate Real Belgium NV's verplichtingen op dit gebied, gelieve onze pagina Privacyverklaring te raadplegen, die beschikbaar is op https://data-privacy.realestate.bnpparibas/