Investeringen: retailactiva houden stand met stabiel marktaandeel
Naarmate de Europese markten voor commercieel vastgoed zich aanpassen, volgen de verschillende activacategorieën uiteenlopende trajecten: de detailhandel staat nog steeds op de derde plaats, goed voor ongeveer 20% van de totale investeringen (tegenover 14% na de coronacrisis eind 2021), vlak achter de logistieke activa die populair blijven en de kantoren die het nog steeds moeilijk hebben. Voor het eerst liggen de investeringen in kantoren en logistiek immers heel dicht bij elkaar, met elk een aandeel van 25% van de totale investeringen over de afgelopen twaalf maanden. Na de winkelpanden komen de hotels, die floreerden dankzij de versterkte belangstelling vanuit de investeerdershoek: de investeringen in deze categorie zijn met 40% gestegen op jaarbasis en zijn nu goed voor 12% van de toewijzingen.
De afgelopen twaalf maanden werd er ongeveer 28 miljard euro geïnvesteerd in retailactiva, wat een gemiddelde daling van -9% in Europa betekent. Hierbij zijn uiteenlopende markttendensen vast te stellen. De investeringen stegen met 10% in Duitsland, daalden lichtjes in het Verenigd Koninkrijk (-3%) en gleden verder af in Frankrijk (-18%). Deze drie landen zijn samen goed voor twee derde van de investeringen in winkelpanden. We noteren ook een sterke groei in Italië (+272%) dankzij een recorddeal op de Via Monte Napoleone, en in Spanje (+47%) waar investeerders momenteel sterk geïnteresseerd zijn in winkelcentra.
Download het persbericht voor meer inzichten
Lees het detail van de verschillende landen.