BNP Paribas Real Estate kreeg van Proximus, het grootste telecombedrijf van België, een opdracht in het kader van de vastgoedreorganisatie van zijn maatschappelijke zetel in Brussel. Die opdracht maakt integraal deel uit van de strategie #inspire2022 van het telecommunicatiebedrijf.
De missie van BNP Paribas Real Estate zal erin bestaan Proximus te begeleiden bij de denkoefening en implementatie van het vastgoedprogramma voor het nieuwe hoofdkantoor. Hoewel alle oplossingen nog mogelijk zijn, is de denkoefening momenteel gericht op de totstandkoming van een partnership met een ontwikkelaar. Dit partnership zou passen in het kader van ofwel een sale-and-rentbackscenario na de modernisering van de huidige vestiging volgens de toekomstige behoeften, ofwel de ingebruikname van een nieuwe vestiging na de verkoop van de Proximus Towers.
"Dit type verrichting met betrekking tot een vastgoedcomplex van die omvang is ongetwijfeld uitzonderlijk en zeldzaam. Bovendien ligt het geheel in een sterk veranderende buurt, met als grootste uitdaging het bereiken van een echte functionele mix in een tertiaire wijk. We zijn ervan overtuigd dat dit enthousiasme zal opwekken bij de marktspelers die hierin een unieke opportuniteit zullen zien op het vlak van herontwikkeling", zegt Gregoire de Montpellier, Director Advisory België bij BNP Paribas Real Estate.
De Proximus Towers zijn immers iconische gebouwen die iedereen kent en die hoog boven de stad Brussel uittorenen. Door de ligging ervan – zeer zichtbaar in de buurt van het Noordstation – groeiden ze uit tot een van de belangrijkste kantoorbestemmingen van de stad dankzij de uitzonderlijke vervoersverbindingen en de kantoren van topkwaliteit. Het vastgoedcomplex bestaat uit drie gebouwen met een bovengrondse oppervlakte van 105.000 m².
De toekomstige zetel van Proximus moet passen bij de ambities van de telecomgroep op het vlak van architectuur, milieu en welzijn op het werk en er ook een weerspiegeling van zijn. De ingebruikname van de nieuwe zetel is gepland tegen 2023-2025.
"In de huidige context die de tendens tot dematerialisatie van onze werkposten bevestigt, speelt het bedrijfspand een belangrijke en onmisbare rol. Het blijft een plaats voor sociale contacten en opleidingen, een houvast, een teken van identiteit en het biedt aanzienlijk meer technologie. Het kantoorgebouw – en de maatschappelijke zetel des te meer – is in zekere zin het uithangbord van de onderneming. Dat wil daarom niet zeggen dat de kantoren minder groot zullen zijn, maar wel beter aangepast aan de manier van werken van morgen. We gaan inderdaad naar een nog sterkere hybridisatie met een bevestigd succes voor telewerk en een essentialisering van de maatschappelijke zetel, het echte moederschip van de bedrijfsorganisatie", verklaart Bertrand Cotard, Director Letting & Sales bij BNP Paribas Real Estate.